Därför är logotypen viktig

Såhär kan brainstorm-arbetet se ut inför att skapa en ny logotyp. Just nu har jag inga uppdrag men det innebär inte att man ska sluta vara kreativ.

Att ha en professionell logotyp är egentligen en del i en trestegsraket tillsammans med den grafiska profilen (där logotypen ingår) och hemsidan som kommer avgöra hurvidare dina potentiella kunder kommer välja dig eller en konkurrent. Jag själv anlitar inte företag som inte ser bra ut, om de inte bryr sig hur de ser ut och uppfattas hur ska då jag som kund förstå att ni gör ett bra jobb åt mig som kund?

Logotypen

Idag har det aldrig varit enklare med teknik att skapa en logotyp och skaffa en hemsida utan egentligen några kunskaper alls, det är bara att köra på. Detta är självklart bra och instegsporten till att börja designa för blivande kreatörer är ju fantastiskt. Men bara för att du hanterar programmen innebär verkligen inte att du är en designer. Det går åt mycket mer kunskap än bara programkunskapen.

Logotypen är nåt du ska bra dig om, det är du i ett tryckt eller digitalt format. Den ska symbolisera vem du är och vad du gör som du ska kunna stoltsera med på dina arbetskläder, på din hemsida, i dina annonser, på dina arbetsfordon etc. Och ska du starta upp ett nytt företag, det blir oerhört mycket dyrare att behöva trycka nya skyltar, nya dekaler på bilen, nya arbetskläder etc när du gjort ett dåligt jobb från början. Snåla därför inte med logotypen, det är värt att lägga 5 000 – 50 000kr för. 

Grafisk profilen, här faller de flesta..

I samband med att du tar fram en logotyp, ta då också fram en grafisk profil. Den behöver inte vara 50 sidor och detaljstyrd. Minimum bör vara hur logotypen ser ut och eventuella olika varianter, hur den ska appliceras och användas. Men också vilket/vilka typsnitt som identifierar er och hur dessa ska användas och hur er färgpalett ser ut. 

Vad är branding?

För att kort beskriva ”branding” eller som på svenska, varumärke, så är det inte er logotyp. Den ingår absolut. Men det handlar i slutändan om vad folk säger om er, inte vad ni säger till dom. Låt oss säga att vi driver ett taxibolag. Vi ska då ha en snygg logotyp som vi kan dekorera dörrarna med på taxibilen, vi behöver även ett lättläst typsnitt där vi kan skriva ut vårt telefonummer på bilarna så man kan ringa och boka vår taxibil. Sedan behöver vi en färg på vår bil som gör att vår identitetsfärg verkligen syns. Detta är sakerna som jag kan påverka som designer, sedan kommer den delen jag inte kan påverka. Bilen måste vara hel och ren för att ni ska uppfattas som seriösa och professionella, personalen som kör och svarar i telefonen måste ha den tonalitet i vad dom säger för att kunderna ska uppfatta er som ni vill. Och är bilen hel och ren, då ska också chauffören vara det som även måste köra lugnt och fint i trafiken för att man som passagerare ska känna sig trygg under färden.

Avslutningsvis så vill jag säga att branding och framförallt rebranding är nånting jag tycker är oerhört roligt när man får tänka till istället för att bara producera efter givna mallar. Hör gärna av dig ifall det är nåt ni/du vill diskutera eller vill ha hjälp med!