Ung kraft

Under mitt projektarbete på Medieinstitutet så valde jag att bjuda föreningen Ung kraft på grejer istället för att arbeta på fiktiva projekt.

Ung kraft är en föreningen som sysslar med musik- och fritidsverksamhet för ungdomar. Det tycker jag är jätteviktigt och jag skulle kunna skriva en hel debattartikel om varför. Föreningen har dock inte fungerat helt smärtfritt och hade nyligen genomgått en rekonstruktion så att få en ny grafisk profil blev som en nytändning för föreningen. Planen var också att ta fram en hemsida till dom också, tyvärr så fastnade den i designstadiet och kom aldrig till produktion.

Grafisk profil

Uppslag ur den grafiska profilen

Det första jag tog tag i var logotypen och den grafiska profilen. Symbolen har hängt kvar sedan starten så det fanns det aldrig några planer på att ändra. Däremot tyckte jag inte att ordbilden hängde med stilen på ikonen. När det gäller färger så behöll vi också röd som identitetsfärg, däremot tog jag fram en ny nyans av röd för att förnya dom en aning istället för den ganska skarpa RGB-röda.

Den gamla logotypen
Den nya logotypen

Webbplats

Hemsidan fastnade tyvärr i designstadiet och sattes aldrig i produktion som det var tänkt. Tanken med hemsida var dels att effektivisera föreningens externa kommunikation. Den skulle fungera dels som skyltfönster för verksamheten, men också arbeta åt dom som t ex formulär för deltagande i olika aktiviteter etc. Sedan skulle ju den såklart följa den nya grafiska profilen och vara riktigt up-to-date.